Assalamualaikum w.b.t uolls. Dalam page ini, adalah sedikit coretan yang ingin kami semua kongsi kepada anda. Bukan hanya, menservis aircond malah, semua aktiviti bersama-sama juga kami akan kongsikan.
italic bold

CLIK-CLIK



TINGGALKAN JEJAK ANDA


RECENT STORIES

MONTHLY ARCHIVE



Manusia dan "Tong-Sampah" didalam tong jiwa.
Wednesday 24 May 2017 at 24.5.17
Semalam petang ketika dalam perjalanan pulang dari Pasir Gudang, aku terpandang sebuah showroom kereta yang biasa kami senggara dan selenggara tapi kini sudah tidak lagi. Awalnya person incharge disana ok sahaja sehingga hubungan baik itu menjadi akses kami untuk kami menjadi kontraktor tetap disana. Sehinggalah suatu hari, ketika unit disana mengalami isi komponen unit tidak dapat lagi berfungsi dan perlu diganti.

   Seperti biasa "team" menjalankan kerja-kerja "troubleshooting" dan kemudiannya memaklumkan isu serta cadangan kerja baikpulih yang perlu dijalankan beserta anggaran kos. Sedang ketika "team" berbincang dengan person-incharge, pintu kaca hadapan ditolak keras. Seorang lelaki separuh usia masuk dengan wajah masam bercuka. Tiada usul periksa, habis 'team' kami dimarah melulu tidak ketahui punca asal. Katanya, sudah sepuluh tahun unitnya baik-baik sahaja menunggu angin beliau reda nanum, hurmmm nampak gaya beliau belum puas hamburkan semuanya. 'team' senyum dan memohon untuk beransur dahulu.

Briefing petang .
  'Team' melaporkan apa yang terjadi. Mereka marah tetapi tidak ambil hati. Tidak ada seseorang pun yang bekercil hati. Tidak ada seorang pun yang berkecil hati dengan hamburan caci maki pelanggan tadi. Semua sudah sedia maklum mungkin 'tong-sampahnya' sudah penuh.

Ya, Manusia dan emosi negatif yang diibaratkan sebagai sampah tidak dapat dipisahkan. Setiap hari sengaja atau tidak, kita terkadang memenuhkan 'tong-jiwa' orang lain dengan sampah kita. Kita marah, kecewa, sakit hati lalu kita lepaskan dan curahkan pada orang yang tiada kene mengena. Maka penuhlah tong mereka sehingga akhirnya mereka pula membuang sampah mereka ke dalam tong orang disekeliling mereka. Begitulah yang selalu terjadi.

Pelanggan tadi mungkin sudah tidak tahan membawa 'sampah' beliau ke sini sana lalu terpaksa memcurahkan keatas 'tong-tong' kami yang kebetulan sahaja berada disitu.

Semalam.
Mungkin juga 'tong-jiwa' aku tidak sempat aku hantar ke 'kitar-semula', dicurah pula sampah baru si penunggang motor itu sehingga akhirnya melimpahlah keluar. Mungkin penunggang itu juga sudah penuh 'tong'nya. Mungkin ?.

Ya, semuanya mungkin.

Janganlah 'sampai jiwa' ini jadi roadblock.

0 comments

0 Comments:

Post a Comment






← O L D E R P O S T
N E W E R P O S T →






© 2013 - Layout created by Fluerica.
Do you know ?Honesty is the best policy in life